Forslag fra Morten Ellingsen fra Ski om Helse

‐ Barnevaksineringsprogrammet må gjøres obligatorisk

Barnevaksinasjonsprogrammet har vært en viktig bidragsyter for redusere skadevirkningene av farlige sykdommer som pneumokokksykdommer, difteri og meslinger. Dessverre har alternative strømminger i enkelte foreldregrupper ført til at mange foreldre har valgt å takke nei til tilbudet om å vaksinere sine barn. Dette har nå fått et så stort omfang at flokkimmuniteten i befolkningen er truet. Flere steder ser vi nå hvordan den alvorlige meslingsykdommen igjen er på fremmarsj. Meslinger er en sykdom som smitter veldig lett over mellom mennesker. Meslingsykdommen er dermed ikke bare farlig for det smittede barnet, men også de man er rundt. Barn under 15 måneder er ikke vaksinert mot meslinger, og er sånn ekstra utsatt for å bli smittet. Den generelle folkehelsen må prioriteres. Utviklingen har nå kommet så langt at barnevaksinasjonsprogrammet må gjøres obligatorisk, helsestasjoners rådgivning må styrkes og foreldre i familier som nekter å delta må få rask og god oppfølging.