Forslag fra Lars Nilsen fra Akershus om Kultur og frivillighet

‐ Skru på FM-nettet igjen

Det som radiostasjonene på DAB opplever nå er ingenting annet enn forbrukermakt satt ut i praksis, folk er møkklei av DAB som er helt håpløst sammenlignet med FM. For det første er utstyret dyrt, og det er av lav til i beste fall medium kvalitet. For det andre er DAB knotete og vanskelig å bruke, alt fra innstilling av apparat til funksjoner i systemet. Mange gamle sliter med den nye teknologien og forstår ikke hvordan det fungere. De kan skru av radioen en dag, for så å skru den på dagen etter og da er den død. Det er ikke så lett for de gamle å forstå at da må man scanne stasjoner på nytt osv. Lydkvaliteten er elendig, spiss og forferdelig skarp lyd som er slitsom å lytte til, det låter forferdelig og er milevis fra CD-kvalitet som ble lovet. Hva med beredskapen, mange er tvilende. Så har vi dekningen, mer enn mangelfull og mange steder som før hadde FM-dekning, er DAB-dekningen fraværende. Når man kjører bil opplever man lange utfall, der FM skurret litt og vi fortsatt fikk med oss sendingen, der blir DAB dørgende stille i lange perioder. Det er vel unødvendig å forklare at det blir man bare sur og sint av, stadige og til dels langvarige avbrudd. Gleden ved å lytte radio er borte, man blir bare irritert og sur. Og man lurer på hva pokker som gikk av de som stengte FM..?

Derfor er Kultur og frivillighet viktig for Lars Nilsen:

Jeg synes det er viktig å ha en nasjonal kringkaster som faktisk når ut til alle, uansett hvor man befinner seg i landet.