Forslag fra Ståle E. Huse fra Vest-Agder om Forsvar

‐ Ikke for sent å snu om Andøya Flystasjon

Kanskje på tide å løfte på den riktige steinen og innse at Evenes ble nedlagt fordi den ikke egnet seg som en militær flystasjon. Litt forunderlig at dere ikke ser at de nedkonstruerte kostnadene for å bygge opp MPA og QRA på Evenes egentlig er en eventyrfortelling som vil koste langt mer enn hva som til nå er antydet. Behold Andøya som den mest komplette militære flystasjonen i Norge (QRA og MPA), bruk Evenes som mottak for landstyrker under krig - spar raske 10milliarder eller mer og om det skulle være nødvendig med støtte til Ofoten så sats på noe sivilt.

Derfor er Forsvar viktig for Ståle E. Huse:

Jeg ser ingen grunn til at man skal kaste vekk et titalls milliarder på en flyplass om kun er egnet i fredstid og hovedsakelig sivilt bruk. Ved å bruke AF som MPA og QRA vil en frigjøre midler til både hær og luft som kan bli bedre anvendt. Andre momenter er; forurensning, RAMSAR og hva fagmilitære og flyoperativt personell anbefaler.